Yli 1 000 Kontion Kynnen voimalla - uudessa premium-luokan talvirenkaassa Kontio IcePaw'ssa on maailman eniten nastoja ja silti pienempi tien kulutus


Kontio IcePaw on uusi, Suomessa suunniteltu premium-nastarengas, jossa on 270 nastaa eli Kontion Kynttä kokoluokassa 205/55R/16. Kontio IcePaw'ssa on nastoja enemmän kuin missään muussa talvirenkaassa. Kontion Kynnet tarjoavat ylivoimaista pitoa ja huomattavasti vähemmän tien pinnan kulumista.

"Kontio Renkaiden uusi IcePaw-nastarengas on erittäin suuri panostus ja aikaa vienyt suomalainen projekti luoda kotimaisin voimin ainutlaatuinen premium-luokan nastarengas. IcePaw on 100 prosenttisesti Suomessa suunniteltu ja siinä on parasta suomalaista nastateknologiaa. Nastan nimi on Kontion Kynsi™ , joka on Kontio Renkaiden rekisteröimä tuotemerkki. Kontio IcePaw'ssa on maailman eniten nastoja tieliikennekäyttöön tarkoitetussa renkaassa. Neljässä renkaassa on jopa 1080 nastaa. Modernin teknologian ansiosta Kontio Renkaat on pystynut ensimmäisenä valmistajana ylittämään yli 1 000 nastan rajapyykin", kertoo Kontio Renkaiden toimitusjohtaja Jukka Heiskanen.

Suuremmalla nastamäärällä parempi pito ja pienempi tien kulutus

Suuresta nastamäärästä huolimatta Kontio IcePaw kuluttaa tien pintaa tutkitusti vähemmän kuin kilpailijoiden premium-talvirenkaat, joissa on tavallista enemmän nastoja.

"Suuremmat nastamäärät lisäävät pitoa ja turvallisuutta. Näin myös Kontio IcePaw'n kohdalla. Rengas tarjoaa äärimmäistä pitoa. Aikaisemmin haittana suurissa nastamäärissä on kuitenkin ollut rengasmelu ja tien kuluminen. Nyt Kontio IcePaw tuo kauan kaivatun muutoksen näihin ongelmiin: rengas on hiljainen ja säästää Suomen tiestöä nastojen aiheuttamalta kulumiselta", jatkaa Heiskanen.

Moderni rengasteknologia takaa turvallisuuden ja säästää miljoonia tienhoitomenoissa

Premium-luokan Kontio icePaw edustaa uusinta rengasteknologiaa, joka tarjoaa äärimmäistä pitoa Pohjolan haastavissa talviolosuhteissa sekä säästää kansalaisten verorahoja tienhoitomenoissa.

"Suomessa maanteiden päällystämiseen kuluu vuosittain useita satoja miljoonia euroja verorahoja. Henkilöautojen osuus tien pinnan kulumisesta on noin puolet. Jos nyt kaikki autoilijat siirtyisivät käyttämään Kontio IcePaw -nastarengasta, niin karkeasti arvioiden säästöä teiden päällystämisessä syntyisi noin 61 miljoonaa euroa vuosittain", sanoo Heiskanen.

Renkaan teknologisesti kehittyneillä sivuttaispitosärmillä saadaan entistäkin enemmän pitoa lumella. Tämä takaa vakaan ajotuntuman ja hallittavuuden. Ensiluokkaista sivuttaispitoa tarvitaan varsinkin kaarreajossa.

Rengaspalojen välissä olevilla portailla on saatu rengasta jäykistettyä niin, että sivuttaispito paranee asfaltilla ja lumella. Portaat pitävät renkaan pinnan kuviopalat tiukasti yhdessä, joten renkaan tiekosketus on optimaalinen kaarteissa ja väistötilanteissa, eikä huojuntaa ja epävakautta esiinny.

Teräsrunkoinen premium-nasta Kontion Kynsi ™on kuin naskali

Kontio IcePaw'n nastanreikä ja sen ympärys on suunniteltu Kontion Kynttä varten parhaimman pidon saavuttamiseksi. Nastanreiän ja Kontion Kynnen yhteensopivuus takaa yhdessä erikoisnastan iskevän naskalivaikutuksen jäähän.

Kontion Kynsi on premium-luokan teräsrunkoinen erikoisnasta, ei alumiinia, kuten tavanomaiset 2-laippaiset nastat. Teräsrungon ja 3-laippaisuuden ansiosta nasta pysyy pystyssä paremmin ja sen käyttöikä pitenee nastojen pysyessä renkaassa kiinni. Nastan pieni kärki kuluttaa tietä vähemmän ja puree jäähän paremmin.

"Parhaiten Kontion Kynttä voisi kuvailla naskalivaikutuksella. Piikkimäinen Kontion Kynsi on tukevasti kiinni jäässä mutta ei vaurioita asfalttia niin paljon kuin perinteiset nastat. Kontion Kynnessä on markkinoiden pienin nastankärjen halkaisija - tämä puree jäähän ennennäkemättömällä vaikutuksella", mainitsee Heiskanen.

Kontio Pure Ice™ on Pohjolan talveen suunniteltu erikoiskumiseos

Kontio Pure Ice™ -erikoiskumiseoksessa on käytetty luonnonmukaista ja ympäristöystävällistä rypsiöljyä, jotta renkaan pito kovillakin pakkasilla pysyy erinomaisena: kumi ei jäykisty vaan pysyy joustavana. Joustavuus on hyvän pidon tae, ja rypsiöljyllä saadaan tavallista parempi ja joustavampi rengas talviolosuhteisiin kuin käyttämällä haitallisia öljyjä.

"Kontio Pure Ice -kumiseos on yksi renkaan tärkeimpiä ominaisuuksia yhdessä Kontion Kynsien ja innovatiivisen kuvion kanssa. Ne luovat kokonaisuuden, joka toimii parhaiten lumella ja jäällä, kylmimmissä ja vaativimmissa olosuhteissa - erityisesti vaihtelevissa ja haastavissa talviolosuhteissa", kertoo Heiskanen.

Nastojen matemaattinen sijoittelu eri linjoihin algoritmien avulla

Nastojen matemaattisella sijoittelulla 48:aan eri linjaan saadaan optimoitua nastojen pureutuminen koskemattomaan jäähän. Nastojen sijoittelussa on käytetty hyväksi tekoälyn mahdollistamia algoritmeja, joiden pohjalta on analysoitu paras mahdollinen renkaan pito.

Akustisesti optimoitu renkaan pintarakenne pitää renkaan hiljaisena ja miellyttävänä ajaa suuresta nastamäärästä huolimatta.

"Se, että kuvio ei toistu koko ajan samana, vaan palojen järjestystä ja kokoa vaihtamalla sekä nastojen älykkäällä matemaattisella sijoittelulla on aikaansaatu kokonaisvaikutus, joka on hiljaisempi nastarengas kuin yleensä premium-valmistajilla. Kontio IcePaw'lla on todella miellyttävä ajaa", toteaa Heiskanen.

Kontio Renkaat valmistaa premium-renkaita kohtuulliseen hintaan

Kontio Renkaat on nokialainen rengasvalmistaja, joka suunnittelee premium-luokan renkaita. Kontio Renkaiden liikeidean ydin on antaa jokaiselle autoilijalle mahdollisuus premium-luokan turvallisiin renkaisiin kohtuullisella hinnalla. Hyvä pito on jokamiehenoikeus, on yrityksen motto.

"Kontio Renkaat on tuonut markkinoille jo kolme kovaa uutuusrengasta viimeisen vuoden aikana: BearPaw-kesärenkaat, Lappi Jää-Ahma -nastarenkaan sekä nostalgiaa henkivän, aidon 3-tuumaa leveän WhitePaw Classic -valkosivurenkaan. Lappi Jää-Ahma saikin Tekniikan Maailman talvirengastestissä erityiset kiitokset hyvästä lumipidostaan, joka oli lehden mukaan mainio. Tämä osoittaa sen, että suomalaiset osaavat tehdä yhä edelleen talvirenkaita. Kontio Renkaat on tuonut markkinoille nyt neljä täysin uutta rengasperhettä - tällaista ei ole Suomessa nähty yli 50-vuoteen. Tämä on ainutlaatuista rengashistoriaa Suomessa", sanoo Heiskanen.




Uutinen julkaistu 29.05.2020.