Uusi Citroën DS4 on täynnä luovaa teknologiaa



Citroën DS4 yllättää ennen kaikkea muotoilullaan, varustelullaan ja viimeistelyllään. Se on poikkeuksellisen yksilöllinen auto. Siinä on tuttu Citroën -ilme, mutta kaikki muu onkin uutta. Mielenkiintoisia yksityiskohtia on runsaasti. Sisätilat tarjoavat huolitellun premium -vaikutelman. Markkinoille uutuus tulee vuoden 2011 puolivälissä.

Muotoilu on dynaamista

Suuri pyöräkoko – jopa 19 tuumaa – ja lihaksikkaat levikkeet pyörien ympärillä luovat DS4:lle dynaamisen olemuksen. Katon jäntevää kaarta korostaa sivuikkunoita kiertävä kromilista. Tummennettujen sivulasien ansiosta tämä kromilista erottuu selvästi. Vaikka kori on viisiovinen, se näyttää kolmioviselta, koska takaovien ovenkahvat on piilotettu ikkunankehykseen. Erityistä ilmettä DS4:lle antavat LED -päiväajovalot keulassa.

Sisustus on valoisa

Citroën DS4:n matkustamo on viimeistelty valoisaksi, viihtyisäksi ja ylelliseksi. Valoa matkustamoon antaa pitkälle kattoon ulottuva panoraamatuulilasi. Se tarjoaa myös mahdollisuuden katsoa 45° kulmassa yläviistoon. Tuulilasin yläosaa voidaan haluttaessa peittää erikseen kuljettajan ja matkustajan puolella liukuvilla peitelevyillä, joihin on yhdistetty myös häikäisysuojat. Runsaan luonnonvalon lisäksi DS4:n matkustamossa on tunnelmavalot, joiden tarkoituksena on auttaa matkustajia hahmottamaan sisätilaa pimeän aikana.

Istuinverhoiluksi on valittavissa erilaisia nahkayhdistelmiä. Kojelaudan pintamateriaaliksi on valittu pehmeä nahkajäljitelmä. Ylellisyyttä kojelautaan antavat kromikehykset tuuletussuuttimissa ja mittareissa.

Viisi moottoria valikoimassa

DS4-valikoimassa on viisi moottoria, jotka kaikki ovat päästönormin Euro 5 mukaisia. Ne ovat tuttuja Citroënin nykyisestä mallistosta:

- HDi 110 diesel (saatavissa myös e-HDi -mikrohybridiversiona)
- HDi 160 diesel
- VTi 120 bensiini
- THP 156 bensiini
- THP 200 bensiini

Mallimerkintöjen numerot viittaavat moottorien tehoon hevosvoimina. Bensiinimoottorit on kehitetty yhteistyössä BMW:n kanssa.

Mikrohybridi säästää polttoainetta

DS4 -mallistoon kuuluu myös ns. mikrohybridi e-HDi, jonka voimanlähteenä on 110 hv tehoinen turboahdettu HDi -diesel. Siihen on yhdistetty Stop&Start -järjestelmä, joka sammuttaa moottorin automaattisesti, kun auto pysäytetään lyhyeksikin hetkeksi esimerkiksi liikennevaloissa tai ruuhkajonossa. Käynnistysgeneraattori käynnistää moottorin salamannopeasti (0,4 sekunnissa), kun kuljettaja painaa kaasupoljinta lähteäkseen jälleen liikkeelle.

Tärkeimmät mukavuustoiminnot (ilmastointi, radio jne.) ja turvatoiminnot (ohjaustehostin, ESP jne.) pysyvät toiminnassa myös moottorin ollessa pysähtyneenä. e-HDi -järjestelmä voi alentaa polttonesteenkulutusta ja CO2 -päästöjä jopa 15 % kaupunkiajossa.

Luovaa teknologiaa

Citroën on pakannut DS4:ään runsain mitoin varustusta, joka on syntynyt uuden ajattelutavan ja uuden luovan teknologian kautta.

Uutta luovaa teknologiaa ovat muun muassa tilaäänijärjestelmä, hierontaistuimet, mahdollisuus valita erilaisista varoitus- ja merkkiäänistä, sumuvaloihin yhdistetyt kulmavalot, kuolleen kulman näyttö neljällä ultraäänianturalla ja tasanopeudensäädin/nopeudenrajoitin.

Vanteet ja renkaat

Citroën DS4 -malliin löytyy vanteet ja renkaat Vannetukusta. Vannetukku.fi on Suomen suurin vanteiden ja renkaiden nettikauppa. Vannetukku.fi toimittaa tilaukset kaikkialle Suomeen suoraan kotiinkuljetettuina.

Lisätietoja uudesta Citroën DS4 -mallista saat Autosompa Oy:n myyntijohtaja Marko Kantaselta, puh. 0500-555058, sähköposti: marko.kantanen(at)autosompa.fi.



Uutinen julkaistu 06.09.2010