e-HDi vähentää kulutusta ja päästöjä

PSA-yhtymä tuo vuoden 2010 lopulla markkinoille Peugeotin ja Citroenin HDi-dieselmalleja. Mallit on varustettu uuden sukupolven Stop&Start -järjestelmällä, johon on yhdistetty käynnistingeneraattori. Tämä alentaa polttoaineenkulutusta ja CO2-päästöjä jopa 15 prosenttia.

PSA-yhtymän kehittämästä Stop&Start -järjestelmästä käytetään nimitystä e-HDi. Se perustuu useiden teknologioiden yhdistämiseen.

HDi-dieselmoottori kuuluu markkinoiden tehokkaimpiin ja taloudellisimpiin voimanlähteisiin

Vaihteiston välityssuhteet on sovitettu erityisesti e-HDi-järjestelmää varten, ja auto varustetaan renkailla, joiden vierinvastus on erittäin vähäinen.

e-HDi järjestelmä toimii siten, että moottori pysähtyy automaattisesti, kun auto pysäytetään lyhyeksikin ajaksi, esimerkiksi liikennevaloissa tai ruuhkajonossa. Kun kuljettaja vapauttaa jarrun ja painaa kaasua, moottori käynnistyy jälleen.

e-HDi -teknologia otetaan ensimmäiseksi käyttöön Citroenin malleissa C5 ja C4, ja tämän jälkeen useissa Peugeotin ja Citroenin malleissa, jotka on varustettu 1,4- ja 1,6-litraisilla HDi-dieseleillä.

e-HDi-teknologian lisäksi PSA-yhtymä tulee esittelemään useita uutuusmalleja, jotka vahvistavat yhtymän etumatkaa päästönvähentäjänä autonvalmistajien joukossa.

Kaikkiin Citroen-malleihin löytyvät vanteet ja renkaat Vannetukusta. Vannetukku.fi on Suomen suurin vanteiden ja renkaiden nettikauppa. Vannetukku.fi toimittaa tilaukset kaikkialle Suomeen suoraan kotiinkuljetettuina.

Lisätietoja saat Autosompa Oy:n myyntijohtajalta Marko Kantaselta, puh. 0500-555058, sähköposti: marko.kantanen(at)autosompa.fi.


Uutinen julkaistu 30.06.2010