EU:n uudet polkumyyntitullit kiinalaisille kuorma-auton renkaille eivät vaikuta Vannetukun myyntiin - "Markkinaosuutemme kasvaa entisestään"


Euroopan Unioni asetti 8. toukokuuta 2018 rankat polkumyyntitullit kiinalaisille kuorma-auton ja linja-auton renkaille. Tullimaksut vaihtelevat 52,85 ja 82,17 euron välillä, ja ne ovat voimassa tilapäisesti kuuden kuukauden ajan kaikissa EU:n jäsenmaissa ja tulevat jatkumaan mitä ilmeisemmin normaalin käytännön mukaisesti useita vuosia.

Vannetukku on suurin kiinalaisten renkaiden maahantuoja Suomessa. Yrityksen maahantuomia kuorma-auton renkaita ovat Triangle, Linglong ja Goodride.

"Uskomme vahvan markkinosuutemme entisestään kasvavan, kun kilpailu EU:n toimista johtuen vähenee. Goodriden ja Linglongin myynti jatkuu ennallaan. Päämiehemme toimittavat renkaat meille uusilta huippuautomatisoiduilta Thaimaan tehtailta. Päämiehemme ovat Kiinan suurimpia rengasvalmistajia, joten heillä on globaali tehdasverkosto. Linglongilta on tulossa tehdas Eurooppaan. Ennakkotietojen mukaan tehtaan sijainti julkaistaan vielä tänä vuonna", sanoo Vannetukun toimitusjohtaja Jukka Heiskanen.

Myös Triangle on aloittanut uuden tehtaan rakentamisen Yhdysvaltoihin. Amerikan tehdas on Trianglen ensimmäinen Kiinan ulkopuolella sijaitseva tuotantolaitos. Triangle kansainvälistyy nopeasti. Yritys panostaa voimakkaasti tuotekehitykseen ja osaamiseen. Euroopan osalta yritys etsii myös tehdaspaikkaa.

"Kauppakiistoja tulee ja menee, mutta Vannetukun päämiehet ovat isoja globaaleja toimijoita, jotka toimittavat huippuluokan renkaita kulloisenkin tilanteen mukaiselta tehtaaltaan. Me emme ole huolissamme. Päinvastoin. EU:n asettamat tullit antavat meille hyvän mahdollisuuden kasvattaa markkinaosuuttamme edelleen. Myös Ruotsin ja Norjan markkinoilla EU:n päätös vahvistaa asemaamme. Arvostamme vapaata kilpailua, mutta meille tämä EU:n kilpailurajoitus on merkittävä etu. Toivomme EU:n kuitenkin palaavan mahdollisimman pian reiluun kilpailuasetelmaan, etenkin huomioiden kireässä kilpailutilanteessa toimivien kuorma-autoilijoiden edun", jatkaa Heiskanen.



Uutinen julkaistu 11.03.2019.