Testi vahvistaa: Trianglen hinta-laatusuhde on erinomainen - testissä käytetty nopeus epäilyttää


Rengastesteihin erikoistuneen Test World Oy:n tuloksista selviää, että Suomessa suunniteltu Triangle IceLink -nastarenkaan hinta-laatusuhde on erittäin hyvä. IceLink-rengasta verrattiin Nokian Hakkapeliitta 7:ään ja 8:aan Test Worldin Ivalossa sijaitsevassa testikeskuksessa Tuulilasi-lehden toimesta.

Testin mukaan IceLink pärjäsi hyvin lumella kumpaakin Hakkapeliittaa vastaan. Erot olivat pieniä - ja osittain Trianglen hyväksi. Jäällä Triangle suoriutui heikommmin kuin verrokkirenkaat. Huomiota herättävää oli Hakkapeliitta 7:n ja 8:n mitätön ero.

"Triangle käyttäytyy loistavasti lumella kahta markkinoiden parhainta nastarengasta vastaan. Täytyy muistaa tosiasia, että Triangle on huomattavasti edullisempi rengas kuin Nokian Hakkapeliitat 7 ja 8. Kuluttaja voi luottaa siihen, että hän saa rahoilleen vastinetta ostaessaan Trianglet. Jääolosuhteet olivat keinotekoiset. Kysymyksessä oli jäähallinomainen peilijää, jota harvoin löytää todellisissa ajotilanteissa. Tuskin pysyimme itsekään pystyssä jäällä seistessämme", sanoo Triangle-renkaiden maahantuoja Jukka Heiskanen Vannetukku Oy:stä.

Jarrutustestien lyhyet matkat epäilyttävät

Jarrutustestit tehtiin 25 kilometrin nopeudesta. Vannetukku testasi renkaat aiemmin Syvärin järven jäällä olosuhteissa, jotka vastaavat aidommin todellisia tilanteita maanteillä. Silloin jarrutustestit tehtiin 90 kilometrin nopeudesta, ja tuloksissa oli ainoastaan pieniä eroja.

"Kumpi on relevantimpi turvallisuuden kannalta? Kiihdytys- ja jarrutustestit, jotka on tehty 25 kilometrin nopeudesta, vai 90 kilometrin nopeudella tehty testi, jossa eroja ei juurikaan synny?", kysyy Heiskanen.

Vannetukku painottaa turvallisuutta. Useimmat rengastestit tehdään 5-25 kilometrin nopeudesta. Vannetukun mielestä ne eivät kuvaa todellista ajotilannetta.

"Normaalissa 90 kilometriä tunnissa tapahtuvassa jarrutuksessa renkaasen kohdistuu eri suuruusluokan voimia kuin 25 kilometrin nopeudessa. Kun testivoittoihin tähtäävillä rengastehtailla on tiedossa, että testeissä käytetään lähes kävelyvauhtia, johtaa se helposti renkaan optimiointiin. Tämä voi johtaa ääritilanteessa turvallisuusongelmaan. Optimointi kohdistuu renkaan rakenteisiin, jotka tarjovat parhaan pidon 25 kilometrin tuntinopeudessa. Mutta kuluttajan jarruttaessa maantievauhdista, kallis "testivoittaja" ei välttämättä tarjoakaan turvallisuuseroa kuin 25 kilometrin nopeudella", kertoo Heiskanen.

Vannetukku haastaa testilaitokset käyttämään kuluttajia kiinnostavia nopeuksia. Todellisemmat ajonopeudet veisivät rengaskehitystä eteenpäin "leikkinopeuksista" kohti aidompia ajotilanteita.

"Autojen kulutustestauksissa kuluttajat ovat saaneet kärsiä testin ja todellisuuden välisistä suurista eroista. Nyt olisi aika karsia ne pois myös rengatesteistä", sanoo Heiskanen.

Triangle IceLink sai suurta huomiota lehdistössä maahantuonnin alkaessa. Renkaat myytiin loppuun lyhyessä ajassa. Trianglen asiakastyytyväisyys on huomattavan hyvä. Reklamaatioita ei juurikaan ole tullut.

"Testit ovat testejä, ei niissä ikinä voida saavuttaa absoluuttista totuutta. Testausolosuhteet vaikuttavat aina merkittävästi testituloksiin. Kuluttaja on kuitenkin viimekädessä itse paras testaaja. Kyllä Triangle paikkansa on lunastanut hyvien talvirenkaiden sarjassa, varsinkin kun haastajat olivat alansa parhaimmistoa", sanoo Heiskanen.




Uutinen julkaistu 16.05.2016.